Kynoterapia w WTZ, czyli pies – terapeuta w akcji :)
Od lutego do ramówki zajęć dodatkowych w naszym WTZ wróciły na stałe grupowe zajecia kynoterapeutyczne (dogoterapia, terapia z udziałem psa). Przynoszą one wilele satysfakcji uczestniczącym w niej osobom, ale przede wszystkim, dzięki obecności psa motywują do aktywności, przełamują lęki, stymulują zmysły – no, jakby nie patrzeć – rehabilitują kompleksowo 😉 Galerie zdjęć z zajęć kynoterapeutycznych będą umieszczane w zakładce KYNOTERAPIA – zapraszamy do zaglądania:)
A dla zainteresowanych trochę informacji na temat KYNOTERAPII:
KANONY KYNOTERAPII (za stroną http://www.kynoterapia.eu/standardy.html)
Tekst jednolity uwzględniający zmiany uchwalone 15 lipca 2012 r.
Definicja
Kynoterapia jest to metoda wzmacniająca efektywność rozwoju osobowości, edukacji i rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies, prowadzona przez wykwalifikowanego kynoterapeutę.
Formy
Spotkanie z Psem (SP) – zajęcia z psem, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikami a psem. W trakcie spontanicznej, radosnej zabawy (ukierunkowanej przez prowadzącego) uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z psem, głaszczą go, wydają polecenia. Zajęcia SP mają za zadanie dostarczenie uczestnikom pozytywnego ładunku emocjonalnego i satysfakcji z obcowania z psem, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów, pobudzają aktywność, pozwalają oderwać się od otaczającej rzeczywistości. W zależności od potrzeb podopiecznych i możliwości placówki mają formę spotkań indywidualnych lub pracy grupowej. Mogą odbywać się w formie spotkań jednorazowych lub zajęć cyklicznych. Czas trwania zwykle nie jest jednoznacznie określony. Kynoterapeuta prowadzi dokumentację zajęć polegającą na zapisie spostrzeżeń dotyczących zachowania się podopiecznych.
Edukacja z Psem (EP) – zajęcia mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej, co wymaga odpowiedniego przygotowania (scenariusza) oraz wiedzy i umiejętności osób prowadzących wykraczających poza ramy SP. Dlatego wyodrębniono je w oddzielnej formie. Zajęcia najczęściej odbywają się w przedszkolach i szkołach. Pies uczestnicząc aktywnie w zajęciach motywuje do nauki i poprzez stworzenie przyjaznych warunków emocjonalnych zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy. Dziecko chętniej zapamiętuje treści, których bohaterem jest jego nowy przyjaciel – pies. EP pomaga również osobom o obniżonej percepcji lub niechęci (z różnych powodów) do przyswajania wiedzy i przebywania w szkole. Zajęcia prowadzone są w grupach (klasach) lub indywidualnie przez zespół kynoterapeutyczny kierowany przez pedagoga. Mają określony scenariusz realizujący program nauczania. Wskazana jest ewaluacja i dokumentacja zajęć.
Terapia z Psem (TP) – jest to zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel, z zakresu kompleksowej rehabilitacji, do których układana jest metodyka w porozumieniu ze specjalistą np. lekarzem prowadzącym, rehabilitantem, psychologiem. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego uczestnika, jego możliwości i potrzeb. TP powinna być w pełni dokumentowana. Każdy uczestnik ma założoną kartę informacyjną i kartę przebiegu zajęć, w której wpisujemy rodzaj prowadzonych ćwiczeń oraz ich efekty. Pozwala to na okresowe sprawdzenie skuteczności i doboru metod. TP jest systemem rozwijalnym tzn. w miarę postępów stosujemy stopniowanie trudności. Najkorzystniejszą formą TP są zajęcia indywidualne lub w bardzo małych grupach (zwykle nie więcej niż 3 osoby).
Wskazania
Nie można określić pełnej listy dysfunkcji, które mogą być rehabilitowane metodami kynoterapii, ponieważ lista ta wciąż się wydłuża. Ogólnie przyjąć należy, że kynoterapia obejmuje rehabilitację:
– zaburzeń sfery psychicznej
– zaburzeń sfery fizycznej
– zaburzeń sfery intelektualnej
– zaburzeń sfery społecznej
W przypadku stwierdzenia kynofobii pierwszy etap zajęć powinien obejmować zespół działań przełamujących lęk przed psem. Dopiero po pozytywnym zakończeniu tego etapu można przystępować do rehabilitacji pozostałych niesprawności.
Przeciwskazania do prowadzenia zajęć
– alergia na psa
– otwarte rany
– choroby skóry
– choroby infekcyjne
– pasożyty
– podwyższona temperatura
Zespół terapeutyczny
– wykwalifikowany kynoterapeuta z psem posiadającym ważny egzamin psa terapeutycznego klasy (K-A, K-I, K-II) odpowiedniej do rodzaju zajęć
– asystent (opcjonalnie)
– przewodnik psa (opcjonalnie)
– specjalista (opcjonalnie)
Pies terapeutyczny
http://www.kynoterapia.eu/psy.html
Czas trwania zajęć
Średni czas trwania pojedynczych zajęć powinien wynosić 30 – 45 minut i być dostosowany do potrzeb podopiecznego i możliwości pracy psa terapeutycznego. W przypadku sygnalizowanego przez psa zmęczenia zajęcia powinny zostać przerwane. Kontynuowane mogą być po odstresowaniu psa np. na spacerze.
Ćwiczenia
Powinny być dobierane do potrzeb terapeutycznych i wydolności rehabilitowanych z uwzględnieniem specyfiki niesprawności.
Przyrządy i akcesoria
Powinny być dobierane do indywidualnych potrzeb rehabilitowanych.